Zasady Ligowe
Poniżej ogólne zasady rozgrywek ligowych
1. Układ ligowy*
Liga składa się z 5 podstawowych poziomów. Gradacja jest następująca:
Jedna grupa A** (19.00 – gra max 7 osób, spadek do 2/3/4 zawodników),
Jedna grupa B (19.00 – gra max 7 osób, awans 2, spadek do 4 zawodników),
Dwie grupy C*** (19.00 – gra max 7 osób, awans po 2 zawodników, spadek do 3 zawodników),
Dwie grupy D (21.00 – gra max 8 osób, awans po 2 zawodników, spadek do 4 zawodników),
Dwie grupy E (21.00 – po 7 lub 8 osób, awans po 2 zawodników, pozostali utrzymanie lub zamrażarka w zależności od ilości zgłoszeń zaliczonych na następny tydzień ).
* W przypadkach szczególnych możliwa jest reorganizacja układu grup w celu dostosowania do ilości i poziomu zaawansowania zgłoszonych zawodników
** W przypadku gdy zawodnik w grupie A nie wygrywa żadnego seta spada do grupy C
*** W przypadku gdy zawodnik w grupie C wygrywa bez straty seta awansuje do grupy A, powodując automatycznie spadek 3 lub/i 4 zawodnika od końca w grupie A
2. Zgłoszenia startu
Zakłada się domyślnie, że zawodnik, który awansował do wyższej grupy, utrzymał się lub spadł do niższej grupy bierze udział w kolejnych rozgrywkach. Udział nowej osoby musi być zgłoszony i potwierdzony przed startem danej ligi (tydzień wcześniej), co pozwoli ustalić ilość osób utrzymujących się w grupach D, E i F oraz pojemność zamrażarki w danych rozgrywkach. Udział osoby po przerwie w rozgrywkach musi być zgłoszony mailem lub sms-em.
Zgłoszenia należy przesyłać mailem na adres liga@squashmasters.pl lub SMS-em na numer 501 160 522.
Nowi zawodnicy rozpoczynają rozgrywki w grupach E lub ew. D chyba, że ich poziom sportowy (oraz wolne miejsce) uzasadnia wyższe rozstawienie.
3. Zasady udziału.
Udział w lidze jest płatny z góry. Jednorazowa gra kosztuje 55 zł.
W przypadku płatności z góry za 4 kolejki cena jednej gry spada do 50 zł.
Potwierdzeniem udziału jest wpłata na konto ligowe z zaznaczeniem – za które środy jest to płatność.
Uczestnicy grup pościgowych (E1,E2) muszą mieć świadomość, że brak awansu do grupy wyższej grozi przymusową, tygodniową przerwą w rozgrywkach (Zamrażarka).
Brak wpłaty za kolejne rozgrywki (po wykorzystanym, opłaconym pakiecie) może skutkować przesunięciem zawodnika (który nie potwierdził udziału w kolejnych seriach rozgrywek) do “zamrażarki” ligowej czyli listy oczekujących.
- Konto ligowe:
m2000 waldemar kobus. włodarzewska 57e, 02-384 warszawa
inteligo 50 1020 5558 1111 1409 3980 0073
4. Nieobecności.
a. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej zawodnik może liczyć na grę w kolejnym tygodniu w tej samej grupie lub o jeden poziom niższej, o ile inny zawodnik zwolni miejsce w grupie na odpowiednim poziomie. Jeśli takie extra miejsce się nie zwolni – zawodnik może rozpocząć rozgrywki od gry w grupach E1/E2.
b. W przypadku, gdy zwalnia się miejsce w grupach A i/lub B i/lub C a nie ma oczekującego zawodnika (zgłaszającego wcześniej nieobecność) do gry zostanie zaproszony kolejny zawodnik z grup niższych (z najlepszym bilansem setów a następnie punktów zdobytych lub straconych), gość lub zawodnik z rezerwy o ile pojawi się na rozgrywkach do 19:30 w dniu rozgrywek gotowy do startu.
c. Pojęcie AVATARA. Chodzi o to, że zawodnik, który ma zamiar nie pojawić się na kolejnych rozgrywkach – może swoje miejsce utrzymać, o ile na jego miejsce przyjdzie zastępca, na takim poziomie sportowym, że utrzyma miejsce zastępowanego lub nawet je polepszy awansując wyżej. Warunkiem wprowadzenia Avatara do obiegu jest opłacenie jego udziału w grze z góry. Jest to także możliwość uzyskania awansu do wyższej kategorii, o ile ktoś bardzo tego pragnie. Choć awans uzyskany samodzielnie smakuje o niebo lepiej .
d. Nieobecność nieusprawiedliwiona
W przypadku, gdy zawodnik zrezygnuje z gry w dniu ligowym (środa) oraz nie zapewni swojego zastępcy/avatara na odpowiednim poziomie sportowym ponosi opłatę administracyjną w kwocie 30 zł rozliczaną jednorazowo (przy nadpłacie).
5. Jak gramy.
A. W każdej grupie startuje nie więcej niż 8 i nie mniej niż 5 osób. W ciągu 2 godzin każda grupa rozgrywa mecze dwusetowe każdy z każdym. Zawodnik wchodzący na kort powinien być przygotowany do gry (rozgrzany). Dłuższa rozgrzewka (do 3 minut na dwóch zawodników) dotyczy wyłącznie pierwszych meczy lub przypadku zmiany (pęknięcia, utkwienie pod sufitem) piłeczki.
Mecze rozgrywane są do dziewięciu (grupa A, B i C) lub jedenastu punktów z nagłą śmiercią (dziewiąty lub jedenasty punkt wygrywa set).
Przerwy w grze.
Przerwa pomiędzy setami może trwać nie więcej niż 30 sekund. Podczas przerwy między setami zawodnicy nie powinni opuszczać kortu. Opuszczenie kortu może być traktowane jako poddanie kolejnego seta.
Rozgrywane są zawsze dwa sety (możliwy wynik to remis, wygrana, przegrana), wyniki powinny być zapisane w tabeli ligowej natychmiast po rozegraniu meczu.
Inne zasady obowiązują w przypadku, gdy nie ma pełnej obsady – ustala je za każdym razem organizator.
Sędziowanie
Wprowadza się zapis uproszczony w przypadku, gdy grają grupy przynajmniej 7 osobowe. Zawodnik sędziujący zapisuje wynik, podaje go zawodnikom grającym i rozstrzyga sytuacje sporne. W przypadkach meczy podwyższonego ryzyka mecz może być sędziowany przez dwóch sędziów.
Decyzje sędziego/ów zewnętrznych są ostateczne.
B. Uwaga:
a. Uczestnik rozgrywek ligowych zobowiązany jest do zgłębienia przepisów gry w squash. W szczególności tępione będą metodami administracyjnymi zachowania niebezpieczne dla innych uczestników ligi.
b. Uczestnik wnosząc opłatę startową nabywa prawo do rozegrania wszystkich meczy w ramach odpowiedniej grupy ligowej, ale nie oznacza to prawa do wykorzystywania całego czasu rozgrywek na potrzeby zawodników. Wyłącznym dysponentem czasu wykupionego na potrzeby ligi jest ORGANIZATOR LIGI. Rozegranie dodatkowych meczy w czasie trwania ligi wymaga uzyskania zgody organizatora. Dodatkowe mecze mogą być rozgrywane (poza kortami wykupionymi przez organizatora ligi) w dodatkowym czasie wykupionym przez potencjalnych uczestników takich meczy.
c. Czas trwania rozgrywek rozpoczynających się o godzinie 19 może być wydłużony w celu dogrania zaległych meczy. W takich przypadkach (przedłużenie rozgrywek) organizator może zmienić kolejność rozgrywek grup oczekujących.
d. Skład grup ligowych ustala organizator na podstawie zgłoszeń oraz przyjętych opłat za udział. Pierwszeństwo udziału mają osoby, które po uzgodnieniu z organizatorem opłacą udział z góry przelewem.
C. Rozgrywki danej edycji trwają 3 miesiące i stawką w nich jest tytuł Mistrza Ligi danej edycji. Kolejne, trzymiesięczne edycje będą utrzymywały ciągłość spadków i awansów. Skład pierwszej edycji zostanie ustalony na podstawie rankingu ostatniej oraz poprzednich edycji.
6. Ustalanie kolejności końcowej
O kolejności końcowej w grupie ligowej decyduje kolejno:
a) ilość wygranych setów,
b) suma punktów zdobytych we wszystkich meczach danej kolejki
c) suma punktów straconych we wszystkich meczach danej kolejki
e) wynik meczu bezpośredniego
f) różnica punktowa.
7. Punktacja ligowa.
Ranking końcowy zostanie wyliczony jako suma najlepszych wyników z wszystkich wyników ligowych danego zawodnika.
MIEJSCE | Punkty za miejsce w grupach | ||||
A | B | C | D | E | |
1 | 565 | 484 | 403 | 322 | 241 |
2 | 545 | 464 | 383 | 302 | 221 |
3 | 525 | 444 | 363 | 282 | 201 |
4 | 505 | 424 | 343 | 262 | 181 |
5 | 485 | 404 | 323 | 242 | 161 |
6 | 465 | 384 | 303 | 222 | 141 |
7 | 445 | 364 | 283 | 202 | 121 |
8 | 425 | 344 | 263 | 182 | 101 |
• Bonus za 12/0 w grupach A, B, C, D i E – plus 100 punktów
—————–
Uwagi ważne z punktu organizacji rozgrywek:
1. jeśli zawodnik z grupy – [a/b/c1-2] spóźni się ponad 30 minut bez wcześniejszej zapowiedzi – w jego miejsce może wejść zawodnik z listy rezerwowej; to samo dotyczy zawodników z grup [d1/2-e1/2], gdzie niezapowiedziane spóźnienie powyżej 40 minut wyklucza z gry (oczywiście w przypadku obecności innego chętnego do gry).
2. rezygnacja w dniu rozgrywek bez zapewnienia zastępstwa (zawodnika na podobnym poziomie sportowym – AVATAR) oznacza automatyczny spadek o 1 poziom ligowy; w przypadku zawodników z grupy A jest to spadek do C1/C2.
3. przegrana 0/12 (zero wygranych setów) może być (ale nie musi) premiowana spadkiem o 2 poziomy ligowe.
4. wygrana do zera może być (ale nie musi) premiowana awansem o dwa poziomy ligowe.
(c) wk